Gemiddelde webprestaties ziekenhuizen onvoldoende

(Bron: Zorgwebmonitor, november 2009)

Op 26 november 2009 is onderstaand persbericht verzonden.

 

Gemiddelde webprestaties ziekenhuizen onvoldoende
 
Apeldoorn, 26 november 2009
 
Nog geen vijfde van de ziekenhuisorganisaties heeft een klanttevredenheidsrapport op de website staan. 96,77% toont wachttijden, slechts 6,45% geeft ook doorlooptijden weer op de website. Nog geen kwart van de ziekenhuiswebsites biedt informatie in een vreemde taal. Wel staat op meer dan 80% van de ziekenhuiswebsites patiëntenfolders/ -brochures. De gemiddelde overall score ligt op iets meer dan 40%. Dit zijn enkele resultaten uit de Zorgwebmonitor. De monitor is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd. In totaal zijn 92 websites onderzocht.
 
De Zorgwebmonitor is een kwantitatief onderzoek naar de webprestaties van ziekenhuisorganisaties in Nederland. Hierbij wordt bij ziekenhuisorganisaties onderzocht welke onderdelen zij op de website hebben staan. Denk hierbij aan de mogelijkheid om digitaal afspraken te maken en het hebben van een zoekmachine, maar ook aan de aanwezigheid van een portal, rss feeds en patiëntenrechten. Hoewel sommige resultaten bemoedigend zijn, blijken veel zaken nog niet aanwezig of op orde. Zorgwebmonitor wil ziekenhuizen inzicht geven in de eigen webprestaties, een vergelijking met andere ziekenhuizen en een referentiekader voor verbeterplannen.

Er zijn ook ziekenhuiswebsites die een zeer goede beoordeling hebben ontvangen, een voorbeeld daarvan is het Albert Schweitzer ziekenhuis dat dit jaar de ranglijst aanvoert. Op plaats 2 volgt het St. Franciscus Gasthuis dat in 2008 op de eerste plaats stond. Vorig jaar stond het Albert Schweitzer Ziekenhuis op de tweede plaats. Hoewel deze kleine verschuiving anders doet vermoeden is ten opzichte van 2007 en 2008 veel veranderd in de ranglijst. Dit komt door een totaal vernieuwde onderzoeksopzet, maar er is meer vernieuwd. Zorgwebmonitor heeft onder meer een nieuwe website. Ook is een toetsingscommissie samengesteld om de kwaliteit, objectiviteit en professionaliteit te waarborgen. De commissie bestaat uit zorgprofessionals.

Na vooronderzoek hebben onderzoekers alle websites aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst beoordeeld. Deze vragenlijst is beoordeeld door de toetsingscommissie. Vervolgens kregen alle ziekenhuisorganisaties de gelegenheid op de bevindingen te reageren. Om de eigenschappen van de website inzichtelijker te maken gebruiken we een thematische indeling. De gemiddelde score op een thema is meestal minder dan 50%. Dit is erg laag. Een score van 100% is niet nodig en wellicht irreëel, maar 50% is wel bedroevend laag en ontoereikend. De meest opvallende scores per thema zijn:
 
  • Gebruiksvriendelijkheid, score ruim 60%.
  • Technische performance, score beneden 30%.
  • E-dienstverlening en Transparantie, score net boven 50%.
  • Centraal stellen patiënt, score net boven 40%.
Verder blijkt uit de rapportage dat ziekenhuisorganisaties nog een lange weg te gaan hebben naar een website die op alle thema’s scoort. Een website die gebruiksvriendelijk is en een goede technische performance heeft. Maar ook waaruit blijkt dat de organisatie transparant is en patiëntgericht. Hoe ver zorg verschuift naar of aangevuld wordt door internet moet nog blijken.